Skip to main content

Meerdere domeinnamen heeft gevolgen

Als je probeert uit te zoeken hoe je een tweede domeinnaam voor je website kunt instellen, dan is dit artikel voor jou. Voordat je besluit om een tweede domeinnaam te gebruiken, willen we dat je weet wat dat betekent voor je SEO-inspanningen.

In de afgelopen 20 jaar zijn de best practices op internet sterk veranderd. Met de komst van Google en zijn macht om de stroom verkeer naar websites te controleren, zijn de manipulatiepraktijken van vroeger gestorven.

Een van de oude praktijken die vroeger effectief was, maar nu beter achterwege kan worden gelaten, is het verwijzen van meerdere domeinen naar één website.

Gebruik niet meer dan één domein voor een website. Het gebruik van meer dan één domein voor dezelfde site of hetzelfde bedrijf brengt zoekmachines in verwarring en verspreidt in wezen uw domein autoriteit - een belangrijke ranking factor die belangrijke informatie aan Google communiceert over wie u bent, wat u doet en hoe gezaghebbend u bent.

Het resultaat van het gebruik van meerdere domeinen is dat u niet zo effectief bent op Google, Bing en andere zoekmachines. Het kan ook erg verwarrend zijn voor je klanten.

Domeinnamen moeten uniek zijn, to the point, met een voorkeur voor.com, en mogen in de loop der tijd niet worden veranderd of gemanipuleerd.

Hoe belangrijk is uw domeinnaam voor zoekmachineoptimalisatie? Het antwoord is niet erg eenduidig.

Lees dit artikel door en ik raad aan om ook ons artikel over het belang van je bedrijfsnaam voor SEO te lezen.

Het belang van uw domein voor SEO begrijpen

Eén - Je merk verduidelijken

Wanneer je een domeinnaam kiest, wil je er zeker van zijn dat deze beknopt, uniek en gemakkelijk in te typen is. Het belangrijkste waar je aan moet denken is hoe de gebruikerservaring zal zijn wanneer je mensen je e-mailadres vertelt of advertenties naar je website laat leiden.

Hoewel het een voordeel kan zijn om uw product of dienst in uw domeinnaam te hebben, is het veel belangrijker om ervoor te zorgen dat uw domein beknopt aan het hele internet communiceert wat uw merkidentiteit is. Ik zeg niet dat het moet communiceren wat je doet en waar je het doet, ik zeg dat het onderscheidbaar moet zijn tussen miljarden andere webpagina's.

Vergeet niet dat uw domeinnaam slechts een klein onderdeel is van uw webidentiteit. Uw sitenaam, paginatitels, meta-beschrijvingen en communicatie op de pagina's zullen de zoekmachines helpen erachter te komen wat u doet en waar u dat doet.

Dus mijn advies?

Kies bij het kiezen van een domeinnaam slechts één naam en maak die zo eenvoudig mogelijk.

Probeer hem ook enigszins uniek of aanverwant te maken zodat hij opvalt tussen zeeën van webpagina's.

Twee - Als je verschillende sites moet hebben, gebruik dan een subdomein in plaats van een nieuwe URL

Laten we zeggen dat u een makelaar bent die uw website heeft en een externe service die uw aanbiedingen host. In plaats van een nieuwe URL aan te maken voor deze aanbiedingen, moet u ervoor zorgen dat deze service verwijst naar een subdomein van uw reguliere URL.

Uiteindelijk wordt uw zoekmachineoptimalisatie bepaald door de kwaliteit van de inhoud op uw website, maar het is beter om bij één centrale domeinnaam te blijven in plaats van deze op te splitsen.

Ondernemers en hun meerdere domeinen

Persoonlijk heb ik de afgelopen vijf jaar honderden domeinen gekocht, alleen maar omdat het een stap is die je kunt zetten als je ondernemer bent. Het resultaat is dat ik Go Daddy te veel dollars heb gegeven en honderden ideeën niet heb kunnen uitvoeren. Onthoud dat een domeinnaam misschien niet slecht is om te kopen voor $15 per jaar, maar dat het niet zo'n geweldige kans is, tenzij je echt zaken doet of inhoud creëert.

Wat je ook doet, houd het bij één domeinnaam voor elk bedrijf of website.

Drie - Gebruik submappen

Wanneer u inhoud creëert, kan het een heel goed idee zijn om submappen op uw website te gebruiken om alle verschillende inhoud te ordenen. Dit kan de organisatiestructuur van uw inhoud duidelijk maken aan Google en het kan mensen ook helpen te begrijpen hoe uw site precies in elkaar zit.

Als u inhoud over verschillende onderwerpen hebt, verdeel deze dan in categorieën op uw site of submappen op uw domein.

Vier - Het onderzoek ondersteunt dit advies

Het staat buiten kijf dat het gebruik van meerdere domeinnamen nadelig is voor zoekmachineoptimalisatie. Mensen zijn het onomstotelijk met me eens over dit onderwerp.

Het enige debat dat er is, is of je wel of niet een subdomein of een submap voor inhoud moet gebruiken. Rand Fishkin van moz.com heeft een aantal geweldige onderzoeken en voorbeelden uit eerste hand over de voordelen van het gebruik van submappen ten opzichte van subdomeinen, en er zijn andere zoekmachineoptimalisatoren die beweren dat er geen merkbaar verschil is in de zoekmachineresultaten. Ze verwijzen ook naar inhoud van Google die aangeeft dat er geen verschil zou moeten zijn tussen het gebruik van een subdomein of een submap.

Ja, er is discussie over de exacte tactiek wanneer je een aparte websitedatabase moet hebben, maar er is geen discussie meer over of je wel of niet meer dan één domeinnaam moet hebben die naar één website verwijst.

Waar het op neerkomt: houd het bij één domeinnaam. Het is gemakkelijk voor mensen om te onthouden en te gebruiken en daarom hebben Google en andere zoekmachines gekozen voor deze best practice.

Je domeinnaam is heel belangrijk, maar vergeet niet dat zoekmachines de meest betrouwbare en relevante oplossing voor een gestelde vraag willen bieden.

Moet u van domeinnaam veranderen?

Iets anders dat we vaak zien is dat mensen die meer dan één domeinnaam bezitten, in de verleiding kunnen komen om regelmatig van domeinnaam te veranderen.

Als het om domeinnamen gaat, moet je twee keer meten en één keer knippen.

Het veranderen van je domeinnaam is bijna altijd funest voor zoekmachineoptimalisatie omdat het bijna hetzelfde is als het veranderen van de locatie van je bedrijf. Wanneer u uw URL verandert, maakt u uw verwijzer, de zoekmachines, behoorlijk nerveus.

Hier is een analogie:

Stel je voor dat je een bedrijf hebt gerund als reisleider in je stad. Je hebt geleerd om je rondleidingen te beëindigen bij Lake & Irving Restaurant in Minneapolis omdat je weet dat ze daar het beste broodje kip van de stad hebben. Elke dag breng je mensen naar "Lake & Irving" totdat je op een dag opdaagt en het bord is veranderd en er iets anders op staat en je restaurant is verhuisd. Terwijl je daar staat met je klanten achter je, vraag je je af wat het minst riskante is dat je kunt doen - dus breng je ze naar je volgende favoriete restaurant.

Als je ooit in Minneapolis bent, moet je naar Lake & Irving gaan en hun sandwich met karnemelkse kip proberen, het is de allerbeste sandwich met gefrituurde kip.

Maar ik hoop dat je begrijpt wat we hier voorstellen - de URL veranderen is niet goed. Het is het beste als je in het algemeen zo denkt als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. U moet zich voorstellen dat de zoekmachines u in feite HUN klanten brengen en u kunt daar maar beter goed mee omgaan als u terugkerende klanten wilt.

Verander dus niet van domeinnaam - twee keer meten en één keer knippen.

Als je toevallig in de situatie bent dat je een verschrikkelijke URL of domeinnaam hebt gekozen, dan moet je diep in de buidel tasten om te begrijpen hoe belangrijk je organische zoekverkeer van Google en Bing is en dan de kosten afwegen.

Ik hoop dat dit je helpt te begrijpen of je wel of niet meerdere domeinnamen op één website moet gebruiken en wat je moet overwegen als je overweegt van domeinnaam te veranderen.

 

Meerdere domeinnamen heeft gevolgen